La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades


Propagación de la Candelaria

La advocación de la Virgen de la Candelaria nació por las Islas Canarias, en Tenerife, y de ahí los conquistadores españoles la trajeron a América. Hernán Cortés era devoto de ella. Por eso, hay más de 30 lugares en el continente americano, que portan el nombre de Candelaria. Posteriormente, la devoción popular y la Iglesia asociaron esta fecha, con la fiesta de las candelas y la bendición de las velas.

La devoción de Nuestra Señora de la Candelaria se propagó en el resto de España, muestra de ello, por ejemplo, es la devoción en los Montes de Málaga. Según la leyenda, la patrona llegó a este pueblo de la Alta Axarquía, de la mano de unos marineros isleños, que quisieron agradecerle su milagrosa salvación en costas malagueñas.

La fiesta de la Candelaria se llama así porque en ella se bendicen las candelas, que se van a necesitar durante todo el año, a fin de que nunca falte la luz, en las casas, tanto física como espiritualmente. Los fieles acuden a la misa de este día con las velas, que son bendecidas, por la solemnidad de un sacerdote, y a continuación se hace una corta procesión, entre dos iglesias cercanas, o por el interior de la misma iglesia, con las velas encendidas, cantando el Nunc dimittis servum tuum (“ahora puedo morir en paz, porque mis ojos han visto al Redentor…”), que es el himno que entonó el anciano Simeón, cuando María le presentó a Jesús, en el templo. Esta fiesta tenía gran significación, en el momento donde la única luz, dentro de las casas, era la de las velas y candiles.

En las Islas Canarias es ésta una gran fiesta, especialmente en Santa Cruz de Tenerife, en la población de Candelaria, situada a la orilla del mar, sobre un arenal, frente a la antigua ensenada, a 25 kilómetros de la capital. Allí se halla la basílica de Nuestra Señora de la Candelaria, patrona del archipiélago canario. Hay más de una treintena de lugares en Hispanoamérica que llevan el nombre de Candelaria, probablemente por influencia de las Canarias, que eran paso obligado para ir al nuevo continente.

Entre las advocaciones de la Virgen, relacionadas la mayoría con imágenes y apariciones, ésta tiene una especial significación, pues procede de una fiesta en la que se conmemora un acontecimiento trascendental en la vida de María, cual es su purificación y la presentación de su hijo al sacerdote, en cumplimiento de su obligación de consagrarlo a Dios. Y más todavía porque es ésta una fiesta de la luz que es la que le da nombre. De ahí la belleza especial de los nombres de Candelaria y Purificación, con sus hipocorísticos (Candela, Puri, etc) que hacen referencia a la blancura y al calor de la luz. Son dos nombres cálidos y luminosos, muy sugestivos.

La advocación original de la Virgen de la Candelaria

La Virgen de la Candelaria es una de las advocaciones de la Virgen María. La historia de esta imagen está unida íntimamente a la historia de las Islas Canarias y especialmente de la isla de Tenerife pues fue el lugar donde se dice que apareció.

Debido a que las Canarias eran escala obligatoria en los viajes a América, muchas de sus costumbres fueron exportadas a ese continente. Entre ellas, la veneración a la Virgen de la Candelaria. Actualmente, la imagen es venerada en las Islas Canarias, especialmente en Tenerife, donde ostenta el cargo canónico de Patrona de Canarias Patrona General del Archipiélago Canario. Igualmente la Virgen de Candelaria es la Patrona de varias ciudades del Nuevo Mundo.

Ya desde antes de la conquista, el archipiélago Canario era visitado por europeos en expediciones de reconocimiento o en razias de esclavos, pero también eran visitadas por religiosos que pretendían llevar a cabo una labor evangelizadora antes de que se produjera la conquista y anexión política de las islas; de este modo en el siglo XIV se formó un obispado en Telde, Gran Canaria.

La imagen de la Virgen de Candelaria sería llevada a Tenerife por frailes mallorquines, los cuales probablemente se habrían establecido por un tiempo en la isla introduciendo elementos de la religión cristiana entre los guanches, produciéndose un sincretismo religioso. La Vírgen de Candelaria quizás hubiera sido identificada con el sol (Magec), deidad femenina para los guanches. También se la identificó con Chaxiraxi, la madre de los dioses que adoraban los aborígenes.

La comunidad hindú de Tenerife también venera a la Virgen de Candelaria. Esta comunidad le ha regalado a la Virgen de Candelaria multitud de mantos ricamente bordados.

A la Virgen de Candelaria se la llama cariñosamente en Canarias “La Morenita”. En España existen otras vírgenes negras conocidas con el nombre de “morenita” o “moreneta” (esta última palabra en catalán) como la Virgen de Montserrat (Barcelona, Cataluña) o la Virgen de Lluc (Mallorca, Baleares).

La advocación en otras partes del continente americano

De las Islas Canarias la devoción se propagó a América. Hernán Cortés llevaba al cuello una medalla de esta imagen. En 1826 la imagen se perdió víctima de una inundación aunque posteriormente fue creada una réplica que actualmente está en la basílica.

CHILE
En la ciudad de Copiapó, a 840 Km. al norte de Santiago, se ha erigido el Santuario de la Virgen de la Candelaria. Contribuyo a la veneración de que ella es objeto, la leyenda de Mariano Caro Inca, de quien se cuenta que una tormenta lo obligo a refugiarse en unos peñascales, en los que encontró una piedra grabada, de unos 14 cm. de alto con la imagen de la virgen llevando en brazos al Niño… El 2 de febrero de 1780 él y sus compañeros llegaron al templo del barrio de San Fernando y junto con los fieles que se enteraron del hecho iniciaron la veneración, todos los fines de la primera semana de febrero y el domingo siguiente, así como ocurre hasta ahora, enraizada en la gente de la región de Atacama.

También en San Pedro de la Paz, en Concepción, se venera a la Virgen de la Candelaria.

PERÚ
La Virgen de la Candelaria, la Mamacha Candelaria, Mamita Canticha, Mamá Candi, entre otros nombres populares, es la patrona de la ciudad de Puno, Perú.

Está asociada a la Pachamama (culto a la tierra), el lago Titicaca, las minas y el trueno; además de simbolizar, la pureza y la fertilidad. En ella convergen también las esperanzas de los desvalidos y la tenaz fe de los creyentes.

La celebración de la Virgen de la Candelaria de Puno es una celebración dura 18 días y se presentan más de 200 danzas, agradeciéndole así los beneficios y milagros que les permiten seguir viviendo.

Se inicia la Fiesta de la “Mamacha Candelaria” el 24 de enero y culmina el 18 de febrero como preludio del Carnaval. En ese lapso se congregan en el lugar, y entregadas en absoluta devoción a la Virgen, unas setenta bandas musicales, algunas compuestas hasta por 300 personas, entre músicos y bailarines.

BOLIVIA
En Bolivia, así como en el Perú, el culto a la Virgen de la Candelaria se propagó en muchos puntos de sus espacios nacionales.

Así es Oruro, añeja y de repente nueva, silenciosa y bullanguera, febril de alma, religiosa y profunda… tine como herencia de su raza de fortaleza, su religión, su fe, su tradición, su costumbre, su inigualable carnaval en honor a la Virgen de la Candelaria, para el orureño, la Virgen Morena “Mamita de Socavón”.

El Carnaval del Oruro se origina en las ancestrales invocaciones andinas a la Pachamama (madre tierra) al tío supay (diablo) de los parajes mineros y a la Virgen de la Candelaría… “y motiva uno de los más grandes acontecimientos de expresión folklórica en América.

La Virgen de la Candelaria apareció en Oruro en 1789 oportunidad en la que se produjo la promesa de los mineros de danzar en su honor, teatralizando la lucha entre la Virgen del Socavón (de la Candelaria) asistida por el Arcángel San Miguel contra los diablos y satanaces.

ESTADOS UNIDOS
En la ciudad de San Antonio (Texas, Estados Unidos) se encuentra una imagen de la Virgen de Candelaria, probablemente debido a que la ciudad fue fundada por varias familias isleñas.

CUBA
En Camagüey (Cuba), la Virgen de Candelaria es la patrona de la ciudad, encontrándose una talla suya en el altar mayor de la Parroquia Mayor. Pero también hay que destacar un pueblo que lleva este nombre, Candelaria, fundado por los canarios hace varios siglos, y, sobre todo, al hecho de que esclavos africanos y sus descendientes acabasen por asociar esta Virgen con uno de los orishas más emblemáticos y venerados en lo que hoy se llama Santería o sincretismo. Los descendientes de los yorubas procedentes de África celebran a Oyá, equivalente católico a Nuestra Señora de La Candelaria, orisha y diosa de los vientos: los vientos de cambio, los vientos de la Mente.

Pero especialmente en Trinidad se venera a la Virgen de la Candelaria de la Popa.

BRASIL
En Brasil, especialmente en Bahía, y también en Montevideo-Uruguay se da un culto sincrético, cada 2 de febrero, desde 1924, se acostumbra a realizar ofrendas para Yemayá (la Diosa del Mar) en casi todas las playas.

Independientemente de creencias o religión, raza o posición social, todos se mezclan en la orilla del mar para hacer esta fiesta. La gente se acerca a la orilla del mar, vestidos de blanco, y se internan hasta que el agua les llega a la cintura. Allí le lanzan flores u ofrendas de frutas, junto a mensajes de amor, de agradecimiento o para pedirle una gracia y lanzan al mar pequeños barquitos de madera y papel, que llevan los alimentos, regalos, perfumes y velas. Diosas del viento y del mar le cantan al mismo significado de la fe.

ARGENTINA
También los indígenas argentinos, en Humahuaca, continúan rindiendo culto a la Candelaria, cada 2 de febrero, desde una vertiente igualmente sincrética, como lo demuestra la presencia de grupos musicales incásicos que tocan sikuris y entonan cantos y rezos en quechua y aimara. Esta fiesta sirvió de inspiración a Jaime Dávalos para componer el poema que más tarde se convertiría en la famosa Zamba de la Candelaria, gracias a la música del gran Eduardo Falú.

En Córdoba Argentina, las tierras pobladas por el capitán García de Vera tuvieron una estrecha relación con el fervor por la Candelaria, desde los primeros asentamientos. Así vemos cómo el río de los Guamanes, que corre por esas tierras en dirección sur-norte, se llama hoy río de la Candelaria. A su margen, en una meseta de 1.200 metros sobre el nivel del mar, creció la estancia de García de Vera, luego bautizada con el nombre de La Candelaria, núcleo originario de la gran explotación que luego habrían de organizar los padres de la Compañía de Jesús, hoy conocido como Estancia y Potreros de la Candelaria, dentro del departamento Cruz del Eje de esta provincia cordobesa de Argentina.

El culto y fervor por la Virgen también se ve relacionado con antiguos ritos africanos, como lo demuestra la presencia de numerosos esclavos negros, utilizados por los jesuitas como rentable mano de obra a la hora de la explotación de tan grandes dominios. Según se desprende de los archivos, en 1773 sólo quedaban en la misión 39 esclavos, con sus mujeres e hijos. Un buen número había sido vendido en los mercados de Córdoba, y otros lograron huir. La orden real dictada desde Madrid para acabar con la esclavitud fue disolviendo paulatinamente la población africana esclava de La Candelaria, como ha escrito Gustavo Sarriá, siendo el resultado “la extinción de esa unidad productiva, la subdivisión de las tierras y la decadencia de la explotación rural”. Vemos nuevamente cómo el sincretismo religioso tuvo en el caso cordobés a la imagen de la Candelaria como nexo entre dos culturas separadas por milenios.

COLOMBIA
Otro jesuita, el padre Efraín Aldana, opinó desde el púlpito de su modesta parroquia de La Popa, en Cartagena de Indias, que “por algo la Candelaria lleva en su mano una vela encendida, como recordando las noches de cumbiamba y mapalé”, que son dos géneros musicales folclóricos típicos de la zona caribeña de Colombia. Como se sabe, el nombre de la famosa cumbia es apócope de cumbiamba, término que también guarda relación con la voz cubana cumbancha, que en Cuba significa jolgorio o parranda. Ambas derivan de la voz negra cumbe (danza). Por todo esto, cuando llega al barrio cartagenero de La Popa la fecha del 2 de febrero, se puede escuchar a golpe de tambor a Toto La Momposina .

En varios lugares de Colombia, se rinde culto a la Virgen de la Candelaría, pero es en Medellín -ciudad de la cual es su Patrona con la denominación de “Nuestra Señora de la Candelaría”- don los fastos han cobrado notoriedad en las manifestaciones religiosas de ese país, ya que esa denominación y patronazgo fueron instituidos, nada menos por la Real Cédula de 22 de noviembre de 1674 expedida por la reina Maria Ana de Austria. Desde la fundación de Medellín, Nuestra Señora de la Candelaria “cubre con su manto el paso de las generaciones que han dejado su memoria como una estela de luz en el firmamento de la inmortalidad”.

PUERTO RICO
En Mayaguéz, Puerto Rico, el 2 de febrero se encienden fogatas o “Candelarias” donde se quema todo lo que ya no sirve, todo lo desechable, todo lo que resulta sobrando en los hogares.

VENEZUELA
En Venezuela, en el pueblo de Palmarito la fiesta de la Candelaria es objeto de una gran celebración cada 2 de febrero con pompas de usanza del lugar.

MÉXICO
En México, en Tlacotalpan, en el Estado de Veracruz, tienen como patrona a la Virgen de la Candelaria. En esa misma fecha en la ciudad de Tlacotalpan, se da curso a la fiesta de la Candelaria, con una renombrada procesión de la imagen de la Virgen que parte de la iglesia Matriz y llega a orillas del río Papalopan y regresa, en recorrido que se repite todos los años, después de bendecir sus aguas sobre las que previamente pasea seguida de gran número de lanchas y botes, y después de cumplido un nutrido programa en la que se incluye una gigantesca cabalgata y el tradicional Día de Toros.

GUATEMALA
En Huehuetanango la imagen de la Virgen de la Candelaria, su Patrona, es totalmente de plata, razón por la que no puede ser movida dado su peso, ni siquiera para las procesiones. Es un réplica la que sale por las calles el 2 de febrero, en “una de las celebraciones de mayor arraigo en Guatemala”.

Fuente: foros-virgen-maria.blogspot.com

http://www.mallinista.com/2010/02/la-virgen-de-la-candelaria-en-america.html

Día de la Candelaria: Las costumbres de la tradición cristiana

Con el 2 de febrero, los católicos finalizan las celebraciones del nacimiento de Jesús. Se conoce como el Día de Candelaria, una fiesta realizada a lo largo de toda Hispanoamérica y traída por los españoles. Esta festividad abarca una gran diversidad de actividades. Entre ellas la bendición de candelas, las misas, el cortejo procesional. Pero entre los hogares, se acostumbra quitar los nacimientos.

Este día de la Candelaria también se conoce como la Fiesta de la Purificación de la Santísima Virgen María. La tradición de esta fiesta data desde el siglo séptimo, con el Papa San Gelasio I. En algunas partes la Fiesta es conocida como la Presentación del Niño Jesús en el Templo. Se celebra el 2 de febrero según el rito latino.

De acuerdo a la ley de Moises, cuando una madre daba a luz a un niño, era considerada impura por siete días, además debía permanecer durante treinta y tres días, en purificación de sangre.

Cuarenta días después del Nacimiento de Jesús, la Virgen María cumplió con esta ley. Presentó al Niño Jesús al templo. “Te pertenecerá el primogénito de cualquier ser viviente, sea de hombre o de animal, ofrecido a Yavé. Tú harás solamente el rescate del primogénito de hombre, así como del primerizo de un animal impuro” (Números 18,15).

Bendición de las candelas.- El nombre de Candelaria, viene de la tradición de bendecir velas que eran repartidas entre los adoradores el día 2 de febrero. Su fin, recalcar la entrada de Cristo, Luz del Mundo en el Templo de Jerusalén. En muchos lugares del mundo este día marcaba el principio del año. Por lo tanto en varios pueblos indígenas, se tiene la costumbre de bendecir las semillas para la siembra.

Tradición en familia.- Se tiene por tradición o costumbre, que a la persona que le toca el Niño Dios el día de los Reyes Magos al partir y comer la rosca de Reyes. (6 de enero), sea la persona que ofrece la comida. Por lo regular tamales. La Iglesia recomienda guardar el Día de la Candelaria como Fiesta de la Purificación de la Virgen y la Presentación de Jesús en el Templo.

http://catequesisyliturgia.blogspot.com/2005/02/2-de-febrero-da-de-la-candelaria.html

Significado de la Fiesta

La fiesta de la Presentación celebra una llegada y un encuentro; la llegada del anhelado Salvador, núcleo de la vida religiosa del pueblo, y la bienvenida concedida a él por dos representantes dignos de la raza elegida, Simeón y Ana. Por su provecta edad, estos dos personajes simbolizan los siglos de espera y de anhelo ferviente de los hombres y mujeres devotos de la antigua alianza. En realidad, ellos representan la esperanza y el anhelo de la raza humana.

Al revivir este misterio en la fe, la Iglesia da de nuevo la bienvenida a Cristo. Ese es el verdadero sentido de la fiesta. Es la “Fiesta del Encuentro”, el encuentro de Cristo y su Iglesia. Esto vale para cualquier celebración litúrgica, pero especialmente para esta fiesta. La liturgia nos invita a dar la bienvenida a Cristo y a su madre, como lo hizo su propio pueblo de antaño: “Oh Sión, adorna tu cámara nupcial y da la bienvenida a Cristo el Rey; abraza a María, porque ella es la verdadera puerta del cielo y te trae al glorioso Rey de la luz nueva”2.

Al dramatizar de esta manera el recuerdo de este encuentro de Cristo con Simeón, la Iglesia nos pide que profesemos públicamente nuestra fe en la Luz del mundo, luz de revelación para todo pueblo y persona.

En la bellísima introducción a la bendición de las candelas y a la procesión, el celebrante recuerda cómo Simeón y Ana, guiados por el Espíritu, vinieron al templo y reconocieron a Cristo como su Señor. Y concluye con la siguiente invitación: “Unidos por el Espíritu, vayamos ahora a la casa de Dios a dar la bienvenida a Cristo, el Señor. Le reconoceremos allí en la fracción del pan hasta que venga de nuevo en gloria”.

Se alude claramente al encuentro sacramental, al que la procesión sirve de preludio. Respondemos a la invitación: “Vayamos en paz al encuentro del Señor”; y sabemos que este encuentro tendrá lugar en la eucaristía, en la palabra y en el sacramentóo Entramos en contacto con Cristo a través de la liturgia; por ella tenemos también acceso a su gracia. San Ambrosio escribe de este encuentro sacramental en una página insuperable: “Te me has revelado cara a cara, oh Cristo. Te encuentro en tus sacramentos”.

Función de María. La fiesta de la presentación es, como hemos dicho, una fiesta de Cristo antes que cualquier otra cosa. Es un misterio de salvación. El nombre “presentación” tiene un contenido muy rico. Habla de ofrecimiento, sacrificio. Recuerda la autooblación inicial de Cristo, palabra encarnada, cuando entró en el mundo: “Heme aquí que vengo a hacer tu voluntad”. Apunta a la vida de sacrificio y a la perfección final de esa autooblación en la colina del Calvario.

Dicho esto; tenemos que pasar a considerar el papel de María en estos acontecimientos salvificos. Después de todo, ella es la que presenta a Jesús en el templo; o, más correctamente, ella y su esposo José, pues se menciona a ambos padres. Y preguntamos: ¿Se trataba exclusivamente de cumplir el ritual prescrito, una formalidad practicada por muchos otros matrimonios? ¿O encerraba una significación mucho más profunda que todo esto? Los padres de la Iglesia y la tradición cristiana responden en sentido afirmativo.

Para María, la presentación y ofrenda de su hijo en el templo no era un simple gesto ritual. Indudablemente, ella no era consciente de todas las implicaciones ni de la significación profética de este acto. Ella no alcanza a ver todas las consecuencias de su fiat en la anunciación. Pero fue un acto de ofrecimiento verdadero y consciente. Significaba que ella ofrecía a su hijo para la obra de la redención con la que él estaba comprometido desde un principio. Ella renunciaba a sus derechos maternales y a toda pretensión sobre él; y lo ofrecía a la voluntad del Padre. San Bernardo ha expresado muy bien esto: “Ofrece a tu hijo, santa Virgen, y presenta al Señor el fruto bendito de tu vientre. Ofrece, para reconciliación de todos nosotros, la santa Víctima que es agradable a Dios’3.

Hay un nuevo simbolismo en el hecho de que María pone a su hijo en los brazos de Simeón. Al actuar de esa manera, ella no lo ofrece exclusivamente al Padre, sino también al mundo, representado por aquel anciano. De esa manera, ella representa su papel de madre de la humanidad, y se nos recuerda que el don de la vida viene a través de María.

Existe una conexión entre este ofrecimiento y lo que sucederá en el Gólgota cuando se ejecuten todas las implicaciones del acto inicial de obediencia de María: “Hágase en mi según tu palabra”. Por esa razón, el evangelio de esta fiesta cargada de alegría no nos ahorra la nota profética punzante: “He aquí que este niño está destinado para ser caída y resurgimiento de muchos en Israel; será signo de contradicción, y una espada atravesará tu alma, para que sean descubiertos los pensamientos de muchos corazones” (Lc 2,34-35).

El encuentro futuro. La fiesta de hoy no se limita a permitirnos revivir un acontecimiento pasado, sino que nos proyecta hacia el futuro. Prefigura nuestro encuentro final con Cristo en su segunda venida. San Sofronio, patriarca de Jerusalén desde el año 634 hasta su muerte, acaecida en el año 638, expresó esto con elocuencia: “Por eso vamos en procesión con velas en nuestras manos y nos apresuramos llevando luces; queremos demostrar que la luz ha brillado sobre nosotros y significar la gloria que debe venirnos a través de él. Por eso corramos juntos al encuentro con Dios”.

La procesión representa la peregrinación de la vida misma. El pueblo peregrino de Dios camina penosamente a través de este mundo del tiempo, guiado por la luz de Cristo y sostenido por la esperanza de encontrar finalmente al Señor de la gloria en su reino eterno. El sacerdote dice en la bendición de las candelas: “Que quienes las llevamos para ensalzar tu gloria caminemos en la senda de bondad y vengamos a la luz que brilla por siempre”.

La candela que sostenemos en nuestras manos recuerda la vela de nuestro bautismo. Y la admonición del sacerdote dice: “Ojalá guarden la llama de la fe viva en sus corazones. Que cuando el Señor venga salgan a su encuentro con todos los santos en el reino celestial”. Este será el encuentro final, la presentación postrera, cuando la luz de la fe se convierta en la luz de la gloria. Entonces será la consumación de nuestro más profundo deseo, la gracia que pedimos en la poscomunión de la misa:

Por estos sacramentos que hemos recibido, llénanos de tu gracia, Señor, tú que has colmado plenamente la esperanza de Simeón; y así como a él no le dejaste morir sin haber tenido en sus brazos a Cristo, concédenos a nosotros, que caminamos al encuentro del Señor, merecer el premio de la vida eterna.

http://www.aciprensa.com/fiestas/presentacion/significado.htm

Sincretismo de la Candelaria católica con Oyá

Oyá es la diosa acompañante del orisha regente Obbatalá, según la Letra del Año 2011, descrita por la Comisión Organizadora Tata Gaitán, de Miami, y es la primera vez que aparece en alguna de las Letras, escoltando al santo que rige, de ahí que le brindemos también parte de su historia y atributos, para que puedan comprender mejor la incidencia de esta orisha guerrera, en las predicciones anuales, para este 2011.

Divinidad Acompañante de Obbatalá en el 2011: OYÁ

Orisha femenino, que es la dueña del cementerio, ella vive en la puerta del mismo. Representa el Aire Puro. Es uno de los 15 elementos fundamentales; es el RIO NIGER, además es feicita (Secretaria) de Olofin y de Orunmila, es campesina, cazadora muy hábil, sale de cacería con ODDE y OSHOSI. Oyá es dulce y terrible a la vez, estuvo casada con Ogún y lo dejo por borracho, tuvo un hijo con él, llamado Orona, vivió con Oshosi y tuvo una hija. Vivió con Olokun y tuvo un hijo que se llamaba ESHU ALAKENTU, vivió con Shangó y con este tuvo los Ibeyis, llamados TAEWO y KAINDE. Oyá tiene una hermana menor llamada Ayao (AJAO), que es la hija de BROMU y BROSIA, tiene otra hermana llamada ALAKENTU.

Oyá (en yoruba, Oiá) es una de las deidades de la religión yoruba. Sincretiza con la Virgen de la Candelaria.

Descripción

Primer Orixá femenino en aparecer en la rueda del Batuque. Oyá, es la diosa de las tempestades y del viento fuerte que las precede. Se dice de ella que es Efuele ti’ da gi l’oke-l’-oke (el viento que arrasa y arranca los árboles desde la cima). Goberno junto con Chango. Es una de los Orichas guerreros y la única que puede dominar a los Eggunes (espíritus de los muertos). Fue el gran amor de Oggun hasta que ella lo dejó por Chango. Es autoritaria pero sensual, de temperamento muy fuerte, dominante e impetuoso. Es una de las esposas de Chango, a quién acompañaba en todas sus batallas. También es la dueña del cementerio, en cuya puerta o alrededores vive . Junto a Elegguá Orula y Obatala domina los cuatro vientos.

Ella viene al frente, guerrera y agresiva y al mismo tiempo feliz.

Esta diosa también se conoce con el nombre de Yansan, y es la única oricha que tiene el poder de dominar a los muertos.

Posee nueve caminos o avatares, en los que se nombra: 1) Oyá Bí, 2) Oyá Funké, 3) Oyá Dumí, 4) Oyá Minuí, 5) Oyá Obinidoso, 6) Oyá Ayowá, 7) Oyá Odó-oyá, Yansá Ororí y 9) Oyá de tapa.

Oyá representa un ideal femenino ajeno a la cultura Yoruba. Entre los Yoruba, las mujeres no formaban parte del ejército como sucedía con otros pueblos del Africa occidental ecuatorial. Según las tradiciones, Oyá es originaria del norte del país Yoruba. Es posible que en algún lugar de esa área, las mujeres fueran utilizadas en la caballería real como lo eran en el Dahomey, nación donde ella es conocida como divinidad relacionada con los fenómenos atmosféricos. Parece que fue en el Dahomey, donde la diosa adquirió su carácter de amazona intrépida y violenta, ya que en Yoruba las realidades ambientales no parecen justificar la función del culto a una divinidad femenina tan interesada en actividades que en su cultura son propias de los hombres.

Uno de los Patakíes de Oyá

Cuenta la leyenda que aunque dejó a Oggún por Changó, nunca dejaron de ser amantes con Oggún. Otros dicen que se volvieron enemigos irreconciliables, sea lo que sea siempre se identifican con el gran amor que sintieron.

Otra leyenda cuenta que estaban todos los orixás danzando y Xapaná (también conocido como Babalú Ayé) estaba escondido detrás de la puerta mirando, Oggún lo vio y preguntó a su madre: -¿Por qué se esconde mi hermano?-, ella le respondió: -Porque no quiere mostrar sus llagas. Entonces Oggún salió, tomó a su hermano y le hizo con pajas de la costa la vestimenta que lo hace característico. Xapaná volvió a la fiesta y empezó a danzar junto a los otros Orishas, éstos al verlo se corrieron y lo dejaron bailando solo. Oyá al verlo fue y danzó junto a él, levantando un viento, el afefe, el cual levantó las pajas de la costa de Xapana y lo mostró a sus hermanos con un rostro y cuerpo hermosos, entonces tosos sus hermanos se levantaron y fueron a danzar junto a él. Xapaná en agradecimiento a Oyá le dio el poder que tiene sobre los muertos, por eso se dice que ella danzó con la muerte y la venció.

Mitos de Oyá y Eguns 

Oyá no podía tener hijos y fue a consultar al babalaô. Este le dijo, entonces, que si ofreciera sacrificios, podría tenerlos. Uno de los motivos por los cuales no tenía todavía era porque ella no respetaba su prohibición alimentaria (ebbó), que prohibía comer carne de carnero. El sacrificio sería de 18.000 caracoles de mar (el pago), muchas telas coloridas y carne de carnero.

Con la carne preparó un remedio para que ella lo comiera; y nunca más debería comer de esa carne. En cuanto a las telas, deberían se entregadas como ofrenda. Ella así lo hizo y, tiempo después, dió a luz nueve hijos (número místico de Oyá).

De ahí en adelante ella también pasó a ser conocida por el nombre de “Iyá omo mésan”, que quiere decir “la madre de nueve hijos” y que se aglutina como “Iyansan”. Hay otra leyenda para explicar el mito de Iansã. En cierta época, las mujeres eran relegadas a un segundo plano en sus relaciones con los hombres. Entonces ellas resolvieron castigar a sus maridos, pero sin ningún criterio o límite, abusando de esta decisión, humillándolos en demasía.

Oyá era la líder de las mujeres, que se reunían en el bosque. Oyá había domado y entrenado un mono marrón llamado ijimerê (en Nigeria). Utilizó para ello una rama de atori (ixã) y lo vestía con una ropa hecha de varias tiras de tela colorida, de modo que nadie veía el mono debajo de las telas. Siguiendo un ritual, mientras Oyá blandía el ixä en el suelo el mono saltaba de un árbol y aparecía de forma alucinante, moviendose como fuera entrenado para hacerlo.

De este modo, durante la noche, cuando los hombres pasaban por ahí, las mujeres (que estaban escondidas) hacían aparecer el mono y ellos huían totalmente asustados. Cansados de tanta humillación, los hombres fueron con un babalaô para intentar descubrir lo que estaba sucediendo.

A través del jogo de Ifá, y para castigar a las mujeres, el babalaô les cuenta la verdad y les enseña como vencer a las mujeres a través e sacrificios y astucia. Ogum fue el encargado de la misión. El llegó al lugar de las apariciones antes que las mujeres. Se vistió con varias telas, quedando totalmente cubierto y se escondió.

Cuando las mujeres llegaron, apareció súbitamente, corriendo, gritando y blandiendo su espada por los aires. Todas huyeron desesperadas, inclusive Oyá. Desde entonces los hombres dominaron a las mujeres y las expulsaron para siempre del culto de Eggun; hoy, ellos son los únicos autorizados para invocarlo y venerarlo. Pero, aún así, ellos rinden homenaje a Oyá, en su calidad de Igbalé, como creadora del culto de Eggun.

Conviene hacer notar que, en el culto, Egum nace en la selva (igbo igbalé). En Brasil, en el ilê awo, él nace en el cuarto de balé, donde son colocadas ofrendas de comidas y realizadas ceremonias a los Eguns. Oyá también es venerada como madre y reina de Eggun, como Oyá Igbalé. Y, como nos explica la leyenda, Oyá, la selva y el mono están intimamente ligados al culto, inclusive en relación a la voz del mono como forma de hablar del Eggun.

Herramientas de Oyá

El símbolo de esta diosa guerrera es la lanza. También se la representa por medio de un objeto hecho de metal en forma de rayo o descarga eléctrica. Cuando baja lleva en la mano un sable y un rabo de caballo o iruke, símbolo de autoridad.

Su arma es el Iruke negro, que es una vara de pelos hecha del rabo de un caballo, atado a un cabo de hueso de madera o metal, con esta arma ella domina a los Eggunes.

Los aires, vientos y temporales

Pasajes de Oyá

  • Iansa
  • Timboa
  • Dirá

En Cuba, Oyá no aparece como una divinidad fluvial, sino como la diosa de las tempestades y del terrible viento que las precede. También se asocia con otros fenómenos atmosféricos, tales como la centella, la tromba de viento, el rayo, etc. Su culto es muy importante, no solamente por su relación con las tempestades, y por ser esposa de Changó, sino también por su extraña asociación con los muertos.

En Cuba, Oyá no es la primera esposa de Changó, como se la considera en África, sino la segunda. Es una mujer esbelta, y corpulenta, de carácter violento y apasionado. Se dice que cuando se enfada es más peligrosa que Changó, quien se casó con ella debido a los múltiples servicios que esta valiente mujer le prestó en sus guerras.

Se dice que a Oyá le gusta tanto la guerra como a su esposo Oyá es la dueña de la centella, los temporales y la puerta del cementerio y su color emblematico es el rojo vino o los estampados de flores de muchos colores. Se le representa por una hermosa mujer muy femenina, valiente y aguerrida, de temperamento apasionado y violento. Sus armas principales son el iruke y el machete.

Características de Oyá

  • Color: Marrón, Vinotinto y los del arco iris lleva todos los colores menos el negro
  • En el diloggún habla por Osá ( 9 ) y su refrán dice que ¨el mejor amigo es el peor enemigo¨
  • En los obi habla en Oyekun y en Okana
  • En los nkobos habla por Mariwanga
  • Saludo: ¡Jekua Jey Yansa!
  • Data: 2 de febrero y en la región oriental de Cuba es el 15 de octubre.
  • Sincretismo: Virgen de la Candelaria y Santa Teresa de Jesús ( 15 de octubre )
  • Día de la semana: Viernes día de pagar castigos
  • Metales: Cobre, hierro, zirconio, plomo se le pide por asuntos de amor
  • Algunas partes del cuerpo: Estómago, vagina, sangre, trompas de Falopio, Huesos de la cintura pélvica, senos.
  • Santos: La Virgen de la Candelaria (Patrona de Canarias, en España) y Santa Teresa de Jesús.

http://es.wikipedia.org/wiki/Oya_(diosa)

Oyá Yewá

Es un Orisha. Representa la soledad, la contención de los sentimientos, la castidad femenina, la
virginidad y la esterilidad. Es la dueña de la sepultura, está entre las tumbas y los muertos y vive
dentro del féretro que está en el sepulcro.

Así es una de las Orishas de la muerte, es la que descompone el cuerpo humano. Permanece
siempre en el cementerio, pasea por las tumbas. Se le describe con los dones de pureza y la
virginidad. En presencia de la representación de este Orisha nadie puede desnudarse, tener malos
modales o alzar excesivamente la voz. Su mayor culto en Cuba es en la ciudad de Santiago de
Cuba, y en Matanzas sus hijos Suelen poseer excelentes condiciones mediúmnicas, debido a la
conexión que existe entre su Orisha tutelar y el mundo de los espíritus.

Se considera provista de una gran sabiduría, es dueña de las tinieblas y la soledad. Los animales
de plumas que se le sacrifiquen deben ser puros como ella.

La mensajera de esta Orisha es la lechuza, Su corona lleva un borde de terciopelo negro y se le
pone una cabeza de lechuza y las dos alas en la parte del frente. Su collar lleva azabache.
Todo el que recibe Oduduwa, tiene que tener Yewá. Antes de recibirla, lleva ceremonias al
cementerio.

El secreto de Yewá es agarrar las dos patas de atrás de la chiva que se le da y después de bien
limpias se entizan en forma de una cruz y se le forran todas de cuentas rosadas, coral y caracoles.
Esto vive adentro de ella. El otro secreto es una cazuelita pequeña con tierra del cementerio, la
cual se saca cuando se le vaya a dar de comer, vive dentro de ella.
Yewá debe comer sola de noche y todas sus ceremonias deben ser de noche. Para darle de
comer, ella tiene que pedirlo primero. Si no quiere comer, se le pone un plato al frente con siete (7)
pedazos de coco y se le da de comer a esté.

Bromu y Brosia vive siempre a sus pies.

Yewá vive en lo alto de una repisa con una cortina de mariwó y otra de nueve tiras de colores que deben tener 3 pulgadas de ancho cada color. Tiene dos rabos blancos (Iruke), cuatro kashas, dos para las manos y dos para los pies, estos no llevan broches sino se amarran y se usan solamente en caso de enfermedad. Lleva dos abanicos con plumas de lechuza. Sus herramientas consisten de una Luna y una llave de cobre. Vive en tinaja de barro.

Cuando Yewá baja a la Tierra, los hombres se tienen que virar de espalda hasta que ella se haya
lavado la cara en una palangana, que es cuando se quitará el velo que le cubre la cara.
Su addimú preferido es una sopa de quimbombó y muchos camarones y bolas de plátano.
Hay quien le hace Ochún con oro para Yewá pero puede ser coronada directo. Hay que tener
Olokum para recibirla.

Oración a Ianzá u Oyá Guerrera y misteriosa

Te alzas majestuosamente En plena tormenta y tempestad. Eres el rayo que nos recuerda Tu presencia en mitad del cielo Y en camposanto iluminado Riges tu reinado. Santa Bárbara bendita Cuídanos de todos los males Y con tu espada de cobre Espanta los espíritus perturbadores Para que ikú no tenga morada Alejándose de mi casa De mi cuerpo, de mi entorno No encontrando entrada… Para Oya Oya yegre Iyá biesa oyó orun afete ikúlebebi oké ayaba gbogbo loya abinrin, ogá ni ano, ogá ni gbogbo aggun, Oricha ni abaya oyú ewa ovansa, oye ri Jekua iyé mi, obinrin ni kuokuelé fun olugba ni olofin,nitosi wa ayaba ni kua. Tienda de comer al lado, Madre mia nueve días en el cielo, Viento de la muerte, Remolino de lo alto, Reina de todos los mercados, Mujer dueña de todos los espíritus, Dueña de la enfermedad, Santa de la raya en la cara bonita,el mercado del viento, entiende ver, Viva Madre mia, Mujer de mucho poder por mandato de Dios…

http://foro.univision.com/t5/Tu-Propio-Tema/ORACIONES-POR-FAVOR-SOLO-ORACIONES-GRACIAS/m-p/319828616/page/5

José Antonio Gutiérrez Caballero

Miami, 2 de febrero del 2011.

 

 

 

 

396 comentarios to “La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades”

  1. Información Bitacoras.com…

    Valora en Bitacoras.com: Propagación de la Candelaria La advocación de la Virgen de la Candelaria nació por las Islas Canarias, en Tenerife, y de ahí los conquistadores españoles la trajeron a América. Hernán Cortés era devoto de ella. Por es……

  2. Me encantó el artículo, te felicito.

  3. Felicidades a todos los devotos de esta Virgen en el día de hoy buen trabajo me encantó muchas gracias

  4. Velia Nonamaker

    Propagación de la Candelaria La advocación de la Virgen de la Candelaria nació por las Islas Canarias, en Tenerife, y de ahí los conquistadores españoles la trajeron a América. Hernán Cortés era devoto de ella. Por eso, hay más de 30 lugares en el cont…

  5. seo strategies and you just need the

    writing done you could probably go with a less experienced writer. the quality of the text won’t be the highest but for your purposes it could work well. you will have to tweak and correct it but lower quality saves you

  6. can be quite a financially rewarding career

    as well once you get the hang of it.if you are interested in learning how to become a freelance writer, there are a few important things to consider first. you should look into taking creative writing courses, english and grammar classes,

  7. guest write-ups is to eventually get subscribers

    to your blog. does not matter if it is your webpage, landing page, or else, it ought to be well-thought to be able to catch you extra subscribers. have other people to donate their valuable ideas as well as knowledge to

  8. it this way, and many students have

    to do it this way but it’s not the best way. plan your time and work, so that, you’re able prepare large parts of your thesis while still working in the lab. you may desire to have your articles or writing

  9. total of nearly 2.5 liters consumed over

    the full dosing period. the total dose of carbohydrate in the cho component of each meal was about 125 grams (containing a 1:1 ratio of glucose to maltodextrin). the added protein total in the chop and chopl formulas was about 83

  10. you good search engine traffic, so you

    can’t go wrong with the seo aspect of things. but try it out for yourself and see which one you like best. do it now.good luck with using blogging in your business today. do you like blogging? i do. blogging is

  11. to cross-check various keyword research tools when

    you run into a sketchy keyword phrase. check out our niche blogger’s tool belt for free and paid tools that will help you with your research.an additional critical facet is regarding keyword value. many keyword research resources have a category which

  12. a good way to get started making

    money online.what is a guest post?a guest post is when a blog or website decides to post an article written by someone other than themselves or a staff writer. for example, let’s say i have a blog about gardening. i write

  13. better (at the onset at least). here

    are a few tips to get you started.learn how to researchone of the mistakes new article writers consistently make is that they simply neglect to learn how to research. to write a good article, your first step should be research. if

  14. advice is that there is not one

    definitive, simple method that can just be plugged in and switched on, a "press the button method" and all will be fine. though there is something that all blog owners can undertake that is simple to do and does provide consistent

  15. limo blog.limo blog for upscale business travellersa

    skilled administrative assistant rapidly rising on the corporate career ladder should become an avid reader of limousine blogs, gleaning essential information to make her boss’s business travel as comfortable and speedy as she possibly can. habituated…

  16. error involves people. “her and i are

    going to the store” is incorrect. “she and i are going to the store” is correct.punctuation.punctuation is important too. and it’s not always easy to get it right. punctuation gets tricky when you start using dashes, semi-colons, and enclosing spok…

  17. blog post, unlike an article, you have

    the chance to use images. even if your post is a rather dull block of text, designed for a speciality audience, you can use simple images of quote marks to make the text catch the eye.an image that highlights a particular

  18. You should check this out…

    Here are some absolutely unrelated websites to ours, nonetheless, just take a second to visit …

  19. on the website and if persuaded correctly,

    may lead to striking a deal sooner or later. hence, website content highlighting the main theme at the beginning and focusing on customers has every chance to grab visitor’s attention. be simple and straight: it’s very important to keep in mind

  20. part offering answers and explaining each solution

    in a bit more detail. and finally the third part, which is a simple summary of your answers, offering a conclusion. take a simple step back to basics, leaving only the most important parts of your article body.2. use common words

  21. to three time daily. it is important

    to get a lot of quality content up so that people have something to read. after you have done this for a while, you can eventually cut down to writing once a day for your site.step fourread other blogs in the

  22. this into a life time habit along

    with your writing. as you do not want to present imperfect writing to any of your readers to spoil your writing professionalism.9. once you have developed reader fans, keep a good focus on them and their reading needs. write on the

  23. your face (preferably of your good side,

    decently lit); a link to your blog in the url entry; and an attention-getting bio line that drips with your individual verve, but still substantively communicates your writing topics of choice. mine? “web gentleman 2.0 equally skilled in vlogging, tie…

  24. in extra cash. it has a lot

    of potential and the amount of cash you can earn from blogging will vary greatly. it depends on how much time and effort you put into it. one reason that blogging for profit is becoming so popular is because there are

  25. then that is what people will remember,

    and it will reflect well on you. a great way to make yourself, your products and your websites known is through article writing. marketing on the internet can be very costly, especially when you are trying to reach a particular kind

  26. your time to develop new business and

    strategies, blog posting services providers will adequately address your submission needs. there are plenty of seo companies that provide superior blog posting services that are sure to drive quality traffic to your blog as well as enhance readership.w…

  27. finger which increases the typing time. practicing

    diligently will help overcome this.look at the screen while typingthis is one of the best techniques to improve your typing ability and perhaps the hardest. if you keep on looking at the screen and then again at the keyboard while you

  28. exposure to your site through those kids

    could be good for you.)or perhaps you own a shoe store. blog posts which highlight walking and hiking paths in your area would be a good idea. a winery could keep a travelogue about day trips in the region. a pet

  29. quickly!as you can see, these are only

    3 great ideas for marketing your business. while that might not seem like a lot, most of the time it’s better to focus on just three ideas to market your business instead of trying to do 20 different activities at once.

  30. garcinia cambogia

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  31. of traffic using this technique. when i

    first got started with internet marketing, i had no idea of where to start. i didn’t know what to do first, i thought pay per click was king, i read books by a lot of “gurus”, and i lost a ton

  32. the words typed into a web browser’s

    search bar when looking for information or businesses on the internet.the best way to discover keywords relating to your business is to use the google keyword tool. ( http://www.googlekeywordtool.com )for example if you have a dog grooming business, go to the

  33. you set for yourself. get yourself chocolate

    fudge, or go to a coffee shop and enjoy a cup of steaming coffee reading a book. cover yourself with care. with these six simple baby steps you can get out of the stalemate you are in now in your content

  34. as a journal, with some education thrown

    in, but not with an eye toward marketing your business.to your awesome biz,heather a marketing plan is a refined version of a business plan in which all your market research is incorporated into the business plan to know your business in

  35. readers to extract the messages at a

    quick look.sometimes proper images can really be self explanatory. using the right images can take your blog to another level since your readers will have an easy time going through your posts, hence encourage them to participate more in your blog.neve…

  36. You should check this out…

    Here are some completely unrelated internet websites to ours, nevertheless, just take a second to visit …

  37. are solving specific problems and helping specific

    people with a specific problem. so, besides offering education, make sure that you offer information, which is in demand. write about a subject that people are searching for. if you don’t know what kind of problems need solutions in your niche,

  38. correct.keep your posts shortmost readers on the

    internet are not interested in spending lots of time reading one blog post. they are scanning what they read for the information they are looking for. keep your posts short and to the point. that does not mean that your posts

  39. alone, at the time of this writing.

    and technorati, a much more authoritative resource when it comes to blogging in general, lists some 15,405 independent food blogs, ranging from extensions of huge brands to the smallest mommy food blogger that ever was.make no mistake, food and bloggin…

  40. Joseph Chinnock

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  41. are blurry; however, there is a clear

    and solid line separating them. sci-fi is possible. fantasy is not.in the words of l. ron hubbard: “…science fiction, to be credible, has to be based on some degree of plausibility; fantasy gives you no limits at all.”this is an incredibly

  42. the fact is that many ‘shut down’

    before they give themselves a chance to be successful! if you expect to write content consistently and for an extended period of time it’s best you do it ‘your’ way!the frequency of blog posting at any given site needs to be

  43. publicity and more business start a blog…

    and keep it up! it is common place these days for any online home business to use a blog and write blog posts containing great content to deliver messages to their potential customers. ideally as a blog owner you should be

  44. reports of abuse when the parents leave

    for work. staying at home gives the advantage of being able to spend quality time with your kids and ensuring that they have an authority figure, especially during the crucial growth and developmental milestones of their lives, thus, promoting emotiona…

  45. of 2 years…not to have it become

    obsolete.for example: cooking, recipe, parenting and baby, frugal and organic living, and crafting will always be in high demand. however, hunting knives or a fishing may or may not be in high demand. just so you get the idea here. don’t

  46. Official Regenerative Institute Vimeo Channel.

    The Regenerative Leadership Institute is the nation’s sustainable living, leadership and permaculture design school. We reconnect people with nature, remembering our collective heritage and creating a beautiful, thriving future. Join us and let’s cha…

  47. from the natural recovery process. for this

    reason, it is imperative that you buy the necessary pieces even before you go for your male to female gender reassignment surgery. this way, you will be able to slip the necessary garments on right after your operation and start your

  48. method of finding out if the topic

    of your expertise is profitable or not. because if the niche is not profitable why are you wasting your time, money and effort. but niche research often throws up additional benefits that are not always apparent on the first review.during my

  49. Websites we think you should visit…

    Sites of interest we have a link to…

  50. knowledge, make a lot of money, and

    impress your friends and family all through the words that you put down on paper. writing can be an excellent career that will allow you to create something that will help you to reach your financial goals, and to stimulate the

  51. be shared with others thus attracting more

    visitors. to do that, think like your potential customers and try to solve their most pressing problems. they will be very grateful for it.2. limit keyword densitykeep the density of keyword is important. you must follow the limit density of keywords

  52. key, and the correct content can help

    engage your customers. the key to creating great content for your blog is to know your audience. it is not good enough just to say you want all eyes on the internet reading your blog. it may not be interesting to

  53. offered by the business will be able

    to produce quality content with very little time spent researching. on the other, writers who have little to no experience the business’s products and services may be able to offer a fresh, unbiased perspective to the website’s readers. in any event,

  54. how to attract readers and keep them

    coming back.1. use visualswe always find it helpful to provide some sort of visual in addition to a length of copy found in the typical blog post- whether it’s a relevant picture, a graph, or a video. visual interest draws people

  55. Minolta lenses

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  56. Sites we Like…

    Here are some absolutely unrelated websites to ours, even so, i think you should take a second and visit the website…

  57. Great websites from the internet…

    Exceptionally well written! Let me suggest you some interesting websites …

  58. to your readers will quickly lead to

    lots of word-of-mouth traffic to your blog. readers can tell if you do not know what you are talking about, so do your research and focus on producing quality content.2. starting a blog is as simple as getting a free account

  59. leave your reader rolling his eyes.short and

    concise: i could go on, listing many more things not to do, but i want to be short and concise before i alienate my reader. in summary, strive for good communication. if you’re unsure about a phrase or word you want

  60. Recent Blogroll …

    You may take a second to check out the content from this web sites we’ve linked to on this post…

  61. Read was interesting, stay in touch….

    Perfectly written!

  62. of blog is the best blog to

    make money online. the first thing we need set up is a domain. this is another highly debated theory as one group say a catchy name is important while another group of people say it is all about the keywords. when

  63. deliver your thanks and cash? the limo

    blog breaks it all down for you.limo blog for event plannersa limousine blog provides an invaluable resource for event planners who must arrange transportation for guests, vips, and event staff. the term “limousine” does include nine- and twelve-pass…

  64. http://www.blogdemotos.com

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  65. from home opportunity. with a great portfolio,

    you will increase your potential to become the next best writer! the internet is flooded with blogs today. but, what is that which accounts for a good blog? any website that is user friendly makes it easier to read and is

  66. on your blog. you will want to

    make it a good, content rich blog, that helps people how to solve a problem or achieve a goal. in the mix of all of this, you still have to promote your resale rights product also.whenever you make a post, make

  67. Finding this site…

    Wow, this paragraph is pleasant and very informative.

  68. ideas, but when it comes to putting

    them into words they feel they cannot possibly proceed further with it. and such incidents occur all the time. therefore, they should look out for writers to finish their tasks.however, you will find that the writers around you will ask you

  69. Finding this site…

    Wow, this post is pleasant and very informative.

  70. Great websites from the internet…

    Very good written! Let me suggest you few interesting websites …

  71. Read was interesting, stay in touch….

    Very well written!

  72. also create the promotional vehicle as well

    and, in order for it to be well received by your audience, it needs to appear as professional as possible. while all of this can definitely be done on your own, you may be starting to think that it would be

  73. businesses recognize the importance of maintaining an

    online presence, and increased site traffic can directly correlated with an increased awareness of a brand. many businesses also operate as online retailers, and increased site traffic will almost certainly mean an increase in sales. individuals have a…

  74. the permutations of that falsehood–that we can

    sometimes barely hear the other voice. but it is there. often, the only way to hear it is to keep writing.at first the voice of discouragement will only sound louder. but if you keep writing (even if you fear the writing

  75. easily organize your article in a short

    period of time because you do not need to follow the transitions from one idea to the next. secondly, readers can easily follow the content written in bullet points.keep your article shortalways remember that you have to finish an article in

  76. definitely enjoyed every little bit of it.

    i have you bookmarked to check out new stuff on your post.. hi… that was great stuff.. i really like this subject. could you tell me more… i would love to explore. thanks for taking the time to discuss this, i

  77. learn? different writers would likely produce different

    lists of skills, but here are five that i consider at least among the most important for effective writing.1. change weak verbs to action; omit useless words.although maybe not as important as my second on this list, i place action writing

  78. that the relevant gaap (generally accepted accounting

    principles) were followed.for those cpas who have been working for a while, there are training options that are advantageous for them as well. the field is ever changing and these courses help you to stay up to date. they are good

  79. Recent Blogroll …

    You may take a second to visit the material from this web-sites we’ve linked to on this post…

  80. or company information blogs can be a

    critical component of their information gathering. additionally, blogging establishes you as a thought leader, an expert – someone who doesn’t just participate in conversations, but initiates them. so, what does it take to be a good b2b blogger?focus…

  81. must be ready with that.when you look

    for online writing jobs you have to keep in mind that reading the job description is very important. sometimes clients would like to hire somebody who is not only a skilled writer, but is also experienced in performing various online marketing

  82. that’s a different font, size, or color.since

    these ads stick out like sore thumbs, it’s easy for visitors to subconsciously block them out. it’s kind of like telephone poles. when you drive to work, how many telephone poles do you see? most likely, your answer will be “none”

  83. Wonderful story …

    Here are a few unrelated information, nonetheless seriously really worth taking a your time to visit this website

  84. is the best blogging software. it is

    the one that will fit your needs whether that will be a free blog or self hosted blog. click the link below to learn how to drive targeted traffic to your best blog software. the best blog software will allow you

  85. to drafting the plan, you must have

    a clear grasp of your objectives, which are essentially your subjective wishes based on actual conditions of the market.therefore, it is imperative that you first study the market well and identify the particular sector which you are targeting for the…

  86. internet. number 1 is google and number

    2 is facebook. so you can stand to get a ton of traffic from youtube simply and easily.to make youtube work for you, limit your videos to around 4-5 minutes long. focus on giving your viewers great information that they can

  87. already focus on your niche. now it

    is your turn to create your own blog and contribute your effort to the blogosphere.now you have done some research seeing what everyone else is up to, it is time to register your own blog. i would suggest you use a

  88. best solution for you is to enter

    the market of the outsourced workers. you will be amazed to find a lot of writers who will understand your needs and write for you at an unbelievable price.another major benefit of outsourcing your writing task is that you can ask

  89. with. should you ignore these 5 tips,

    prepare for much worse results and concurrently lower benefits/profits. reading blogs is a fantastic and also interesting way to progress your spanish reading. the content tends to be reasonably easy in comparison to other material, a spanish novel for…

  90. would suggest one improvement in the formula,

    based on research involving the role of insulin in muscle metabolism. glucose is a co-transporter molecule, meaning that it helps to shuttle other kinds of molecules into muscle cells (water, minerals, creatine, amino acids, etc.). glucose depends on i…

  91. continue to look attractive and in shape.

    but it is a matter of fact that many women do tend to go a bit out of shape during the process of pregnancy and even after it. however, this is not something that is irretrievable. post-pregnancy women can come back

  92. a good university to pursue their dream

    courses in graduation and post-graduation.but, in most of these cases students fail to score good marks in their higher primary and senior secondary education, therefore, they always end up taking admission in low profile universities, colleges or othe…

  93. your article writing skills, try taking a

    step back to basics. this means having a simple and easy to remember structure, using common words and shorter sentences, and presenting a limited amount of simple ideas. simplify your article writing with these concepts, to take your article writing t…

  94. you can place any content you want

    as you are in total control.another benefit is that you can customize your blog and can make it look the way you want it to be. also if you are for certain features rest assured that you will find the plug-in

  95. Recent Blogroll …

    You may take a second to take a look at the content from this web-sites we have linked to on this post…

  96. a sale on that website. that is

    more likely to happen when you join an affiliate program. join affiliate program that work well with your website niche.ebooks are short downloadable electronic books that you can create yourself and sell on your website. they can be on a variety

  97. join wordpress. the blogging software is available

    in around 50 languages. you can have innumerable blogs and multiple authors, there are no restrictions whatsoever. in addition to all this, if you want, you can show advertisements on your blog as well.hence, blogging with wordpress makes your blogging…

  98. a couple of comic book series to

    try this on are x-statix and waid and kitson’s legion of superheroes. the issues of these series are so well-constructed that they can be read backwards just as easily as they can be read linearly.if a story is not able to

  99. 6 ways or 6 secrets to do

    something, it gives a promise to readers about what they will learn. it makes people want to click further. period.keep it shortreading on the web is vastly different than reading print media or books. people scan and read things quickly. they

  100. work and some parts that you must

    do.the parts that you must do will be required for progress to the next part of your study, especially in longer courses, such as phds. these include the initial literature review and yearly progression reports. but don’t think of these as

  101. at the same time it also helps

    you to analyze consumer attitudes towards your business.why should you outsource your blogs?when it comes to writing, many business owners find it difficult to write down the essential features and new product/service updates in their business blogs. a…

  102. in an organized manner, fixed any spelling

    errors and avoid inflated language or too much jargon in your blog post, site promotion will fall naturally in place.3. keep a friend handy to keep your blog writing honest! a good friend will be honest in pointing out obvious flaws

  103. advertising hosting space. once your blog becomes

    popular, you can do the same thing also.just make sure you drive lots of traffic to your blog everyday so that you can improve the chances of having someone come and look at your page, reading your blog content, and then

  104. track of your business expenses and earnings

    if you are working as a freelancer, and you will need to know how to find writing projects.must you choose a niche?having a niche isn’t essential for being a successful writer in a field; however, it can be very helpful if

  105. old us of a will view the

    status at midday, their time. buddies age group – the time your pals are on-line will differ based on their age. i’ve already been referring above to people at work. now obviously, if you’re still in schooling then it may well

  106. my widgetbox widgets into the blogger blog

    and that worked. i now have around 40 shout icons going to all the social bookmarking sites (including facebook and delicious), a tweet this widget for twitter and a language translation tool allowing for people around the world to access my

  107. the blogging world and then there are

    the pro-bloggers who blog to earn an income (full or part-time).the secret to professional blogging or becoming a pro-blogger is to find a profitable blog topic and to become an authority on your subject. this is not necessarily an easy task.

  108. a simple black text is by far

    easier on the eyes of your network marketing reader.2. pop goes the readerstay away from using pop-ups all over your mlm blog site. network marketing readers find pop-ups annoying and distracting and chances are they will just move on somewhere else.3.

  109. to fill his/her stomach but you want

    his/her eyes pop out and say “wow! that’s really nice!” you want to do the same with your work. you want to visualize the excitement of you reader. so, you are to give your utmost and your best to your writing.tip

  110. much easier to enlist the services of

    a professional promotions and advertising service.the benefits of professional promotions helpthere are a large number of reasons why entrepreneurs, organization leaders, or business owners would opt to choose a professional promotions company as oppos…

  111. be sure to always include a clear

    picture of your prize at the top of your blog giveaway. fuzzy pictures make your blog look unprofessional and may scare off potential entrants as quickly as if there were no picture at all. don’t include a clear end date. not

  112. the book to the publisher to find

    out whether the publisher is interested and will fund the writing. in other words, what’s the point of doing the work if you won’t be paid for it? and even if the publisher is interested in the topic, he might have

  113. most online users have a very short

    attention span. so, if you want to write a blog post that is of high quality, i suggest that you keep it short. provide all the information that your target audience wants to learn in as little words as possible. a

  114. traffic to your blog, you first need

    to think about how you can make it more seo friendly. by creating unique articles and publishing them on free well known article directories, you can move your blog up the google listings and divert more traffic to it. once you

  115. those you can expand on in other

    posts or use to create a series with more depth on that topic.3. have funwrite about things that please and interest you in a tone that flows naturally. i recommend practising your writing but i’m not saying you need to publish

  116. command on language, and it offer good

    stuff. you can check review regarding any book, you are planning to buy. they will tell you the true story. if people have benefited from this book, they will tell that how this book has helped them. in this way, you

  117. however well designed and professional it might

    be. the owners of business websites, especially the ones doing business online, have to follow up and interact with the consumers through additional user interactive features to enrich their web presence. adding a business blog is the best way to commu…

  118. advert at the top may be getting

    100 clicks a day and the one at the bottom only 10, now you can test different adverts on that spot to find out whether it’s the advert or the positioning. change it around and test something new and track the

  119. Wonderful story …

    Here are a number of unrelated information, nonetheless definitely worth taking a your time to visit this website

  120. is only one in about hundred articles

    submitted are actually published on the web.the most important thing to remember is “substance” is what it’s all about. – or perhaps a lack of it in most cases!many content articles submitted are nothing greater than simple “gibberish” and quite a

  121. is to sale products and services online

    and what it takes to convince a prospective buyer. customers generally prefer to have post-sales services so that sustainability of their products can be ensured.most of the customers look for a designer who provides credible after-sales services. like…

  122. your phrases, you could for example go

    to google and use the free online key words research tool known as google adwords.3. once you know the competition, please go for phrases with few searches per month. the reason is that, phrases with few searches per month have few

  123. do about the topic or overwhelming them

    with technical jargon. according to pace, (2006) “jargon consists of words that are used in specific fields and trades” (p. 82). a bit of humor might lighten the reading for a general audience, but it would be out of place in

  124. by dave copeland; “best practices for writing

    for online readers,” on march 16, 2012, where he stated; “online writing is visual: long, dense paragraphs turn off online readers. create white space in your copy by keeping paragraphs short and using bulleted lists when appropriate. use bold text t…

  125. inverted pyramid style.beside your concluding paragraph should

    be opened in a way so that it could easily arrest the reader’s attention and help to go through the topic smoothly until a reader finishes it.you should not use any kind of expression and obsolete words so that your readers

  126. nationwide. the steps of inventing, drafting, editing,

    revising, and reflecting a piece of writing is learned by students. they learn to write and analyze different styles of writing and figure out which type of writing they are best at and need to pay more attention to.understanding how to

  127. blog expands. one downside with this is

    that you cannot manage the comments people make on your actual posts.wordpress.comwordpress.com gives users an option to create a self-hosted blog or one hosted by wordpress. the best features about this open source blogging platform are the number of…

  128. starts with picking a great seo writer.when

    you go online to search for ‘good seo article writer,’ also type in related key phrases, like ‘top seo writer,’ ‘cheap seo article writer,’ ‘affordable seo content writer’ and similar key terms that will show you relevant results for the best

  129. your computer. this helps a great deal

    in increasing your typing speed.use more fingersit is common logic that instead of using two fingers, if you use 5-8, the delivery will be much speedier. many users have the habit of typing one letter at a time with a single

  130. important things to remember about writing a

    good blog post is that it should not be too long, but it should also not be too short.plan to think of a good title, and a few good keywords that you might have found on the internet or on topics

  131. to use a domain name that relates

    to the contents of your blog. for instance, sites named craftfail, makes and takes and cuteables all refer to leading craft blogs.organized contenta blog should be able to provide a user with the information he is looking for. the article should

  132. an auto-blogger barely constitutes a content strategy,

    much less a successful one.once you have your content laid out, then you can worry about seo, link exchanges, and the like. but before that, you need compelling, fresh, and new content. and its never cheap. to help you define what

  133. make. before you take out a mortgage

    or car loan, see if you would be able to maintain those payments in your budget for a period of time by setting that money aside. by the end of your trial period, you will have a good idea of your

  134. lines can be plenty content for a

    blog post. doing it this way allows you to be a very prolific blogger. seth godin comes to mind as one great example.so why not take that one thought, expand on it and leverage it into an article to spread and

  135. noting down the important points read as

    much as you can about them so that you have a clear understanding of each point, and you can easily frame sentences to explain them when you start writing.always have all the information ready before you start writing the actual post

  136. media marketing due to the large increase

    of traffic it can bring to your business’ website. studies show that small businesses that have blogs and manage and maintain them receive 55% more web traffic than small businesses that don’t blog. since blogs seems to be a huge advertising

  137. women can develop stress incontinence wherein they

    lose the ability to control the passage of their urine. this causes them to leak out urine while they’re doing certain activities such as sneezing, laughing, lifting, running, and coughing.bone pain and fracturesduring the post menopausal stage, bones…

  138. may be a bit stumped as to

    what kind of blog writing is for you.well, as a blog writer, there are many different options for you to choose from, one of the most popular types being the personal blog. oddly enough, these types of blogs, which follow the

  139. content.proficiencymost successful bloggers are at least proficient

    in the language they blog in. it’s incredibly difficult to read a poorly written blog. they might not be the best writer in the world, but they have a good enough handle on things that they get their point across clearly.

  140. need experienced staff to tackle critical issues,

    such as seo writing, website content, sales letters and so on. â· teams are wonderful if a webmaster is looking to do serious article marketing in the near future. â· a webmaster or service buyer might want to build a good

  141. will surely increase in just a few

    months.perhaps the easiest way to start is to post comments on all the other blogs present out there. look for those that are related to your niche. make sure that they are popular and at the same time attention grabbing. follow

  142. Just check this …

    Just take a second to take a look at the web sites we have linked to …

  143. wikipedia to find info about places or

    people that you described in your article. also, you can put at the end of the article link to some bloggers that wrote on the same theme, but from another perspective. readers love when they find free resources for free.so, let`s

  144. Sites we Like…

    Here are some totally unrelated websites to ours, nevertheless, i think you should take a second and visit the website…

  145. Wonderful story …

    Here are a few unrelated data, nonetheless really really worth taking a your time to visit this website

  146. hence a lot of them will be

    searching for this topic. your topic should include the general range of products that most marketing companies sell.online jobs – thanks to the fact that many are finding it hard to get by, a lot of people will be looking for

  147. Recent Blogroll …

    You may take a second to check out the content from this internet sites we’ve linked to on this post…

  148. monthly spending budget and begin to budget

    in money for large purchases you are planning to make. before you take out a mortgage or car loan, see if you would be able to maintain those payments in your budget for a period of time by setting that money

  149. faced by new mothers. segment that off

    into specific challenges faced by single mothers, such as returning to school and daycare challenges.when you have an idea about the niche that you are going with, start checking out other blogs with similar subject matters. they are your competition.…

  150. Mommy Blog

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  151. シャネル ネックレス

    Mermaids generally alluring. specific tales maintain the mermaid becoming human if it is away from the water. others still have that your particular mermaid be particular or super sooner than men and women end up as individuals. security cameras are no…

  152. best weight loss pills

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  153. sex contacts Says:

    sex contacts

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  154. ビトン オンラインストア

    there were 30 emerging said they have experience occurrences for helps with 2010, but it is the smallest escalating higher 20 extended time, most of the ministry considered.the exact domain publicised a five year $14 million voice message campaign incr…

  155. Buy Designer Scarves

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  156. Best Diet Pills Seller

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  157. http://Www.Primaboinca.Com

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  158. Recommended Resource site

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  159. Social services

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  160. wow gold

    this woman genuinely is in love with wow gold

  161. Buy Bangkok Diet pills

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  162. universal law of attraction and love

    Propagación de la Candelaria La advocación de la Virgen de la Candelaria nació por las Islas Canarias, en Tenerife, y de ahí los conquistadores españoles la trajeron a América. Hernán Cortés era devoto de ella. Por eso, hay más de 30 lugares en el cont…

  163. Natural Breast enhancement cream

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  164. salt pipes reviews

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  165. how much does natural breast augmentation cost

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  166. Penomet Review

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  167. Meratol Side Effects

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  168. capsiplex plus review

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  169. mouse click the next document

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  170. clicking here

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  171. bathmate hydromax xtreme

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  172. Best Male Enhancement Pill

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  173. sizegenetics gains

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  174. penomet pump reviews

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  175. how to get bigger breasts in 3 days

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  176. buy legal steroids

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  177. please click the following website

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  178. http://www.swiwelding.com

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  179. brestrogen reviews

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  180. best breast enlargement cream

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  181. breast enlargement cream side effects

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  182. Where To buy Meratol

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  183. Penis Enlargement Surgery Before And After

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  184. legal steroids side effects

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  185. mouse click the up coming document

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  186. male extra uk

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  187. buy steroids online uk

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  188. http://duhism.com/a/?penomet_australia_953152

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  189. how to get bigger breasts fast at home

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  190. breast massage to increase breast size

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  191. does A Penis pump work

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  192. Visit Web Page

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  193. hamada-keisuke.jp

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  194. breast lift Before and after nyc

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  195. capsiplex appetite suppressor

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  196. Steroids Online Reviews

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  197. loreal breast enlargement cream

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  198. political news in india hindi

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  199. MadBlackHatForum | Seo Cracked Tools and Money Making Methods

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  200. walking the dog

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  201. find out here

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  202. Capsiplex Ireland

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  203. before and after penis enlargement

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  204. sizegenetics review

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  205. natural breast augmentation utah

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  206. click web page

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  207. breast Enlargement cream in pakistan

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  208. ranix.co.kr

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  209. web page

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  210. salt pipe reviews

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  211. CrazyBulk testosterone review

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  212. read the article

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  213. provailen rheumatoid arthritis

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  214. Penomet Standard Review

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  215. click the following webpage

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  216. Breast Enlargement Cream Uk

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  217. mouse click the following article

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  218. male extra review

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  219. male reviews in nj

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  220. CrazyBulk coupon code

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  221. how to get bigger breasts naturally

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  222. pacificrimpark.org

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  223. meratol Coupon Code

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  224. breast enhancement cream

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  225. 216.245.208.90

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  226. Proactol best price

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  227. penis pump how to use

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  228. penis extender reviews

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  229. sizegenetics girth

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  230. sizegenetics price

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  231. provailen philippines

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  232. best penile extender device

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  233. bathmate hydro x30

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  234. penile enlargement surgery Before and after erect pictures

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  235. just click the following webpage

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  236. you could try these out

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  237. click through the up coming webpage

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  238. capsiplex plus australia

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  239. proactol plus customer service

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  240. breast lift before and after surgery

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  241. how to get bigger breasts without surgery

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  242. phen 375 u hrvatskoj

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  243. natural breast augmentation toronto

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  244. bodybuilding steroids for sale

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  245. linked here

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  246. breast enlargement creams

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  247. Highly recommended Website

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  248. breast lift Before and after

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  249. penis pump what does it do

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  250. Hydromax X30

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  251. sizegenetics reviews

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  252. Salt pipes

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  253. canalisation

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  254. http://www.death-amigoz.de

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  255. phen375 fat Burner side Effects

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  256. wiki.Edgeinnovation.eu

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  257. http://my1secret.com

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  258. anabolic steroids for sale

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  259. brestrogen review

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  260. proactiv oil free moisture 2.5

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  261. breast enhancement creams

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  262. bathmate hydro Pump reviews

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  263. penile traction device

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  264. capsiplex diet Pills

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  265. proactiv kit 120 day

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  266. provailen coupon

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  267. phen375 weight loss

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  268. Additional Info

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  269. how to get bigger breasts fast naturally at home

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  270. steroids online

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  271. salt pipe inhaler reviews

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  272. proactol plus pills

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  273. like it

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  274. buy steroids online australia

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  275. how to increase breast size naturally at home

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  276. buying steroids online

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  277. capsiplex reviews uk

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  278. phentramin-d vs phen375

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  279. http://zapravka-kart.kiev.ua/2009/12/25/how-to-choose-printer

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  280. related web-site

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  281. penomet

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  282. does breast Enhancement Cream work

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  283. phen 375 zip code

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  284. wiki14.wda-innsbruck.at

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  285. sizegenetics routine

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  286. male reviews las Vegas

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  287. adiphene amazon

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  288. ou acheter proactol

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  289. breast enlargement cream

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  290. brestrogen uk

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  291. click the following document

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  292. how to use penis enlargement pump

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  293. wiezowiec.cba.pl

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  294. best male enhancement pills 2014

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  295. penomet usa

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  296. male extra reviews

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  297. food to increase breast size

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  298. what does proactol look like

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  299. how to increase breast size with food

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  300. adiphene

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  301. Breast lift before and after Pictures

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  302. brestrogen

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  303. simply click the up coming webpage

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  304. anyone tried proactol

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  305. Wiki.Ohmspace.org

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  306. look at this now

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  307. brestrogen breast enhancement cream work

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  308. breast enlargement cream reviews

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  309. provailen canada

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  310. before and after penis enlargement surgery

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  311. phen375 at walgreens

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  312. legal steroids review

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  313. legal steroids canada

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  314. please click for source

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  315. best Male Enhancement products

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  316. what do a penis pump do

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  317. just click the up coming page

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  318. types of health insurance

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  319. mouse click the up coming webpage

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  320. health insurance usa

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  321. health benefits of kiwi

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  322. family health insurance

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  323. http://chillaboule.bloggagratis.se/gilla/?url=http://www.ted.com/profiles/4445962

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  324. affordable health insurance

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  325. coconut water health benefits

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  326. tomato health benefits

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  327. Cardamom health benefits

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  328. chip insurance

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  329. blog.synchronicity-systems.co.uk

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  330. health benefits of eggs

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  331. temporary health insurance

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  332. health care costs

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  333. health care policy

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  334. pomegranate health benefits

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  335. This Webpage

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  336. health benefits of spirulina

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  337. kombucha health benefits

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  338. health benefits of coconut water

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  339. medical coverage

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  340. supplemental health insurance

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  341. parsley health benefits

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  342. Health benefits of Cranberries

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  343. health benefits of sunflower seeds

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  344. celery health benefits

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  345. Best Dental Insurance

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  346. low income Health Insurance

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  347. browse around this site

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  348. health benefits of pineapple

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  349. click through the next website

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  350. plombier

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  351. medical insurance plans

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  352. hummus health benefits

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  353. best health insurance

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  354. just click the up coming site

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  355. health insurance comparison

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  356. avocado health benefits

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  357. v.gd

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  358. visit the up coming post

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  359. http://www.rucher-ecole-bearn.com

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  360. individual health insurance

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  361. short term health insurance

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  362. health benefits of apple cider vinegar

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  363. link homepage

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  364. health benefits of honey

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  365. healthcare insurance

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  366. health plan

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  367. government health insurance

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  368. health benefits of pomegranate

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  369. http://www.tascsoftware.co.uk/wiki/TASC/index.php?title=Make_use_of_These_Tips_For_Help_with_Self_Help

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  370. health insurance for students

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  371. garlic health benefits

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  372. chia seeds health benefits

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  373. health benefits of kombucha

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  374. tomatoes health benefits

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  375. health benefits of raspberries

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  376. debouchage canalisation

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  377. health benefits of pumpkin seeds

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  378. http://www.realscam.com/

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  379. ff-leopoldsdorf.net

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  380. How to Get health insurance

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  381. barley health benefits

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  382. quinoa health benefits

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  383. Highly recommended Online site

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  384. lowest price

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  385. cayenne pepper health benefits

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  386. dental plans

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  387. Money making

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  388. best anti wrinkle cream

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  389. Cash Advance

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  390. http://crazysteroidz.com

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero’s Blog

  391. Facebook Auto Post Mobile App

    Propagación de la Candelaria La advocación de la Virgen de la Candelaria nació por las Islas Canarias, en Tenerife, y de ahí los conquistadores españoles la trajeron a América. Hernán Cortés era devoto de ella. Por eso, hay más de 30 lugares e…

  392. Quick Loans

    La Candelaria y Oyá: Cultos sincréticos entre la bendición de las candelas y la exaltación de la centella y las tempestades | Josancaballero's Blog

  393. Steroids

    Propagación de la Candelaria La advocación de la Virgen de la Candelaria nació por las Islas Canarias, en Tenerife, y de ahí los conquistadores españoles la trajeron a América. Hernán Cortés era devoto de ella. Por eso, hay más de 30 lugares e…

  394. Google

    Although web sites we backlink to below are considerably not related to ours, we feel they’re really worth a go through, so possess a look.

  395. 2010 Rock Festivals that Really Rock

    Propagación de la Candelaria La advocación de la Virgen de la Candelaria nació por las Islas Canarias, en Tenerife, y de ahí los conquistadores españoles la trajeron a América. Hernán Cortés era devoto de ella. Por eso, hay más de 30 lugares e…

  396. solo and epmd

    Propagación de la Candelaria La advocación de la Virgen de la Candelaria nació por las Islas Canarias, en Tenerife, y de ahí los conquistadores españoles la trajeron a América. Hernán Cortés era devoto de ella. Por eso, hay más de 30 lugares e…

Responder

Por favor, inicia sesión con uno de estos métodos para publicar tu comentario:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: